بستن
Owls CMS

مدیریت اخبار

اخبار شرکت عیوض تکنیک (شرکت تولیدی صنعتی ابزار دقیق آذرسام)

Post Thumbnail

قیمت کنترل ولو

 آشنایی مختصر در خصوص شیرها و اجزاء آنها : 

 

 

 

 

 شیر ها (شیر کنترلی پنوماتیک تیپ NCV 24-11)

جهت ارائه قیمت شیرهای کنترلی ابتدا باید مواردی بررسی گردد که در ادامه به صورت مختصر به این موارد اشاره شده است . و نیز فرمی قرار داده شده که با تکمیل آن فرم میتوانید قیمت شیر پنوماتیک خود را از شرکت ابزار دقیق آذرسام استعلام فرمائید . همچنین شما می توانید با تماس با واحد فروش این شرکت از راهنمایی کارشناسان فروش این شرکت اطلاعات لازم را کسب نمایید . 

شیرها در صنعت کاربرد و استفاده فراوانی دارند؛ مثلا برای کنترل جریان سیال، قطع و وصل کردن جریان و یا جهت جلوگیری از برگشت سیال به کار می روند. به طور کلی دسته بندی های مختلفی جهت شیرآلات صنعتی می توان متصور بود که یکی از بهترین دسته بندی ها برای شیرآلات از حیث کاربرد آنها در صنعت و به شرح زیر می باشد.

 شیرهای دروازه ای (Gate Valve)، شیرهای کروی (Globe Valve)، شیرهای توپی (Ball Valve)، شیرهای پروانه ای (Butterfly Valve)، شیر سماوری (Plug Valve)، شیرهای ربع گرد (Rotary Valve)، شیرهای یکطرفه (Check Valve)، شیرهای دیافراگمی (Diaphragm Valve)، شیرهای سوزنی (Needle Valve)، شیر ایمنی و اطمینان (Safety Valve). بهترین نمونه (جهت عملکرد کنترلی) شیرهای کروی یا گلوب ولو ها می باشند. نام این شیر از ظاهر کروی شکل بیرونی آن گرفته شده است. برای کنترل فلو، فشار و دما در سیالات یکی از بهترین گزینه هاست و معمولا به صورت کنترل ولو یا شیر خودکار در خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای آن شامل:

 بدنه (Body):

بدنه شیر اصلی ترین قسمت شیر است که تحت فشار می باشد. این قسمت شامل اتصالات و مسیر جریان می باشد و نیز محل لازم برای نشیمنگاه (سیت) و بندآور (پلاگ) را فراهم می کند. یکی از مهم ترین مشخصه های بدنه شیر و یکی از وجوه تمایز شیرها از دیدگاه طراحان میزان مقاومت یا افت فشار ایجادی آن در برابر جریان سیال است. این عامل در صنعت با پارامتری به نام CV سنجیده می شود. CV مخفف Coefficient of valve است که اصطلاحا به آن ضریب عملکرد شیر می گویند.  CV برابر است با مقدار دبی آبی که با دمای F 60 از شیر عبور کرده و تنها به میزان PSI 1 در آن افت فشار ایجاد می شود. به عبارت دیگر هر چه  CV بیشتر شود، در دبی ثابت افت فشار شیر کمتر می شود.

بونت (Bonnet):

قسمتی از شیر است که میله شیر یا (Stem) در آن حرکت می کند  و به عنوان یک هدایت کننده عمل می کند و در برگیرنده پکینگ می باشد.

میله (Stem):

 میله وسیله ای است که موجب حرکت بندآور یا پلاگ در بدنه شیر می شود.

بندآور (Plug):

بند آور یا پلاگ یا مجرا بند، وظیفه مسدود یا برقرار نمودن مسیر عبور جریان سیال را دارد. باید نوع و متریال آن نسبت به سیال  عبوری انتخاب شود.

نشیمنگاه یا سیت (Seat):

برای این که بین بند آور و بدنه شیر به خوبی آب بندی شود از قطعه ای به نام سیت استفاده می شود. و همچنین موجب می شود که در صورت خرابی فقط سیت تعویض شود و بدنه آسیب نبیند.

عملگر (Actuator):

یکی از قسمت های اصلی است که وظیفه آن اعمال نیرو و فشار به میله شیر و حرکت میله در جهت تغییر وضعیت پلاگ است و در نتیجه موجب تنظیم یا قطع و وصل جریان سیال است.

موقعیت دهنده شیر (I to P Positioner):

برای کنترل تدریجی، سریع و دقیق از این وسیله بر روی شیر استفاده می شود. همچنین می توان موقعیت پلاگ شیر را نیز فیدبک گرفت.

منحنی واکنش شیر:

در اکثر شیرها میزان تغییر شدت جریان آب به ازای هر دور باز کردن شیر ثابت نیست ، بلکه در باز کردن شیر از ابتدا تا انتها دارای تغییرات متفاوتی می باشد. شیرهایی که درآغازبازکردن دارای تغییرات سریع میباشند به صورتی که با 30% باز کردن شیر دارای 70% دبی نهایی عبوری باشند اصطلاحا Quick Opening گفته می شود و برای مقاصد خاصی مناسب است. در مواردی که دبی عبوری نسبت مستقیمی با میزان حرکت میله دارد – به این معنی که با حرکت 50% میله به 50% دبی نهایی عبوری سیال می رسد، اصطلاحا Linear گفته می شود. در مواردی که کنترل جریان دارای حساسیت خاصی است به صورتی که سیال عبوری با میزان باز شدن 70% از میله تنها 30% از دبی نهایی عبور نماید به آن Equal Percentage  گفته می شود و در این شرایط می توان کنترل بسیار دقیقی بر روی دبی اعمال نمود.

کاویتاسیون، فلشینگ و چوک فلو در ولو:

در ابتدا شیر در حالت کاملا باز قرار دارد در این وضعیت منحنی فشار در طول شیر تقریبا به صورت یک خط صاف در شیر مشاهده می شود. با بسته شدن شیر و محدود شدن مسیر جریان به وسیله پلاگ، سرعت سیال در محدوده نزدیک به گلوگاه شیر افزایش می یابد و به تبع آن و بنابر قانون برنولی فشار سیال کاهش خواهد یافت. پس از عبور از منطقه گلوگاه شیر سرعت به حالت عادی برگشته و فشار افزایش می یابد. با دور شدن شیر از وضعیت کاملا باز، اختلاف فشار ورودی و خروجی شیر نیز افزایش می یابد. در صورتی که فشار بخار سیال سرویس نیز با یک خط نمایش داده شود، این خط و منحنی منطقا در چهار وضعیت مختلف نسبت به یکدیگر قرار می گیرند. در حالت اول منحنی ها نقطه تماسی ندارند و هیچ مشکلی وجود ندارد و سیال سرویس در تمام طول شیر مایع باقی می ماند. با ادامه فرآیند بستن شیر به مرحله دوم می رسیم. در این وضعیت منحنی ها تماس مقطعی دارند. در نتیجه در بخشی از مسیر حرکت، فشار مایع به فشار بخار می رسد. به محض کاهش فشار به حدود فشار بخار، حبابهای بخار به سرعت در سیال در حال عبور از شیر تشکیل می شوند. با عبور سیال از محدوده کم فشار و رسیدن به فشاری بالاتر از فشار بخار، این حباب های گاز بلافاصله و به سرعت از درون فرو می پاشند (می ترکند) و به سرعت مایع می شوند. اصطلاحا حالت کاویتاسیون به وجود می آید و موجب خوردگی و سایش سطح تماس می شوند. بروز این پدیده با تشخیص صدای خاص تولید و انهدام حباب قابل شناسایی است. که با بستن شیر و توسعه محدوده کاویتاسیون صدای آن واضح تر و تأثیرات آن شدیدتر می شود. بازهم با بستن شیر و بر خلاف پدیده کاویتاسیون پس از عبور از محدوده کم فشار، بخش بخار شده به صورت کامل مایع نمی شود. در حقیقت با عبور از گلوگاه شیر، فشار به اندازه هایی که برای میعان مجدد همه حباب ها لازم است بالا نمی رود و میعان سیال کامل نمی شود. در نتیجه در خروجی شیر یک جریان دوفازی بخار و مایع تشکیل می شود و به آن فلشینگ می گویند که باعث افت فشار در خطوط لوله می شود. در حالتی خاص، فشار در خروجی به کمتر از فشار بخار کاهش می یابد. در این حالت تمام سیال سرویس بخار شده و خروجی شیر تنها از فاز بخار تشکیل می شود. در این شرایط هر چه فشار قبل از شیر را جهت افزایش دبی زیاد نماییم، در خروجی دبی تغییری نخواهد داشت که به این حالت Choking  یا خفگی گفته می شود.

انتخاب سایز ولو :  

1-محاسبه Kv ولو :

مقدار Kv ولو مطابق EN60534 محاسبه میگردد. محاسبه ساده و مقدماتی را میتوان با کمک معادلاتی که در زیر آمده انجام داد . این معادلات از اتصالات و فیتینگهایی که محدودیتهایی در سرعت جریان و دبی دارد ، تاثیر پذیر نمی باشد .

2-انتخاب ولو :

بعد از محاسبه میزانKv  مقدار Kvs از رابطه (Kvs=1.25Kv) به دست می آید . با به دست آمدن Kvs میتوان سایز ولو را از جداولی که در کاتالوگهای عیوض آمده انتخاب نمود.

 در ادامه فرمی قرار داده شده تا با بررسی و تکمیل اطلاعات آن شما میتوانید شیر کنترلی خود را به شرکت عیوض سفارش گذاری فرمائید تا در کمترین زمان ممکن تولید و تحویل گردد. فرم سفارش کنترل ولو شرکت ابزار دقیق آذرسام به شرح زیر می باشد . 

 

 

Post Author
روابط عمومی
عیوض

شرکت تولیدی صنعتی ابزار دقیق آذرسام (با نام تجاری عیوض) از پيشگامان صنعت ساخت تجهيزات کنترل کننده اتوماتيک خطوطشرکت تولیدی صنعتی ابزار دقیق آذرسام (با نام تجاری عیوض) از سال 1372 توسط آقای مهندس غفار شعبانی تاسیس و در حال حاضر تولید کننده شیرهای کنترلی پنوماتیک ، شیر فشار شکن ، شیر کنترل دما ، شیرکنترل دستی بیلوز سیل ، لول گیج های مغناطیسی، لول ترانسمیترهای مغناطیسی ، لول سوئیچهای مغناطیسی ، لول سوئیچ الکترودی، پرشر سوئیچ ، فلوسوئیچ ، استیم تراپهای فلوتری ، استیم تراپهای ترمودینامیکی ، ایرتراپ ، ایرونت و وکیوم بریکر می باشد.